Καινοτομία στη Σχολική Εκπαίδευση υπό το πρίσμα του STEAM ή …SHTEAM

Σε μια εποχή που ο εκσυγχρονισμός των σχολικών εκπαιδευτικών προγραμμάτων μέσω της αξιοποίησης των νέων τεχνολογιών είναι απολύτως αναγκαίος, αναζητούνται καινοτόμες εκπαιδευτικές παρεμβάσεις που να καθιστούν τη μάθηση, τη διδασκαλία, αλλά και την παραγωγή νέας γνώσης περισσότερο αποδοτικές και πιο ελκυστικές. Δεδομένου ότι η ρητή γνώση που φιλοξενείται στα σχολικά εγχειρίδια είναι επαρκής ώστε να εφοδιάζει τους μαθητές με τα απαραίτητα βασικά γνωστικά εφόδια, θα πρέπει να αναζητηθούν νέοι, καινοτόμοι τρόποι διδασκαλίας, ούτως ώστε η γνώση αυτή να γίνεται όντως «απόκτημα» των μαθητών, καθιστώντας παράλληλα τη διδασκαλία ελκυστική και κοινωνικά ωφέλιμη.

STEM Integration in K-12 Education

Ο όρος STEM που μετεξελίχθηκε σε STEAM συμπεριλαμβάνοντας και τις τέχνες (Arts) είναι μια εκπαιδευτική προσέγγιση της μάθησης που χρησιμοποιεί την Επιστήμη, την Τεχνολογία, τη Μηχανική, τις Τέχνες και τα Μαθηματικά ως σημεία πρόσβασης για την ανάπτυξη της έρευνας, του διαλόγου και της κριτικής σκέψης των μαθητών.

Το αποτέλεσμα είναι οι μαθητές που συμμετέχουν στη βιωματική μάθηση, να εμμένουν στην επίλυση προβλημάτων, να μαθαίνουν να εργάζονται και να συνεργάζονται  μέσα από τη δημιουργική διαδικασία. 

Τα πέντε τμήματα του STEΑM έχουν διδαχθεί ξεχωριστά και τις περισσότερες φορές ανεξάρτητα το ένα από το άλλο εδώ και χρόνια. Με την υιοθέτηση της φιλοσοφίας STEΑM, η Επιστήμη, η Τεχνολογία, η Μηχανική, οι Τέχνες και τα Μαθηματικά παίζουν αναπόσπαστο ρόλο στη συνολική διδασκαλία.

Τελευταία μάλιστα ακούγεται όλο και πιο συχνά και ο όρος SHTEAM όπου περιέχει μέσα του και τις Humanities, θέτοντας τον άνθρωπο στο επίκεντρο (Science, Humanities, Technology, Engineering, Art, Mathematics).

Αναλυτικότερα:

Science

Εισαγωγή στις Φυσικές Επιστήμες

Τα παιδιά, ως μικροί επιστήμονες, γνωρίζουν βιωματικά τις βασικές δυνάμεις που διέπουν τη φύση, όπως η τριβή, η βαρύτητα και ο ηλεκτρομαγνητισμός. Τα προγράμματα ακολουθούν την ύλη των μαθημάτων ανά σχολική τάξη και συμβάλλουν αποφασιστικά στην καλύτερη κατανόησή τους.

Technology

Τεχνολογία

Η Τεχνολογία βρίσκεται παντού στη ζωή μας και τα παιδιά από μικρή ηλικία μαθαίνουν να την μεταχειρίζονται. Η εκπαιδευτική Ρομποτική αποτελεί έναν από τους καλύτερους τρόπους να μάθουν να επιλύουν προβλήματα, να συνεργάζονται και να δημιουργούν.

Engineering

Μηχανική

Οι μηχανές είναι ένας από τους πιο συναρπαστικούς κλάδους της εφαρμοσμένης επιστήμης. Οι μικροί μας μηχανικοί ανακαλύπτουν πως εφαρμόζονται οι νόμοι της μηχανικής σε καθημερινά αντικείμενα και νιώθουν τη χαρά της δημιουργίας.

Arts

Τέχνες

Οι Τέχνες παίζουν σημαντικό ρόλο στην ολοκληρωμένη ανάπτυξη ενός ανθρώπου από την παιδική ηλικία, καθώς συμβάλλουν δραστικά στην ανάπτυξη της δημιουργικότητας και της φαντασίας του. Τα παιδιά μαθαίνουν με διασκεδαστικό τρόπο βασικές αρχές όλων των τεχνών καθώς και του design.

Mathematics

Μαθηματικά

Τα Μαθηματικά αποτελούν τη βάση όλων των επιστημών και τη θεμέλιο λίθο στην ανάπτυξη της Τεχνολογίας. Τα παιδιά από τη νηπιακή ηλικία μαθαίνουν να λύνουν μαθηματικούς γρίφους και στη συνέχεια, ανάλογα την τάξη, πιο περίπλοκα προβλήματα.

Humanities

Ανθρωπιστικές Επιστήμες

Δεδομένου ότι στο κέντρο όλων των εξελίξεων βρίσκεται ο άνθρωπος, ο όρος SHTEAM (Science,  Humanities, Technology, Engineering, Art, Mathematics) ενσωματώνει τη Λογοτεχνία, την Ιστορία, τα γλωσσικά μαθήματα, τη Φιλοσοφία, ώστε να καλύπτει πληρέστερα τις ανάγκες του σημερινού μαθητή και αυριανού πολίτη. Ενός πολίτη που θα έχει να διαχειριστεί και να πάρει σημαντικές αποφάσεις για μεγάλα παγκόσμια προβλήματα, όπως η κλιματική αλλαγή και η ραγδαία ανάπτυξη και επέκταση σε όλους τους τομείς της ζωής της Τεχνητής Νοημοσύνης.

Πατήστε παρακάτω στο κουτάκι ΛΗΨΗ αν θέλετε να κατεβάσετε ένα Powerpoint με οδηγίες για κατασκευή Ελικοφόρου αυτοκινήτου με χρήση Techcards και οδηγίες για αξιοποίηση στην τάξη.

Ο χώρος διδασκαλίας της εκπαίδευσης SΗTEAM, στo πλαίσιo είτε της τυπικής είτε της άτυπης εκπαίδευσης, μπορεί να είναι οποιοσδήποτε, όπως κλασικές αίθουσες διδασκαλίας εμπλουτισμένες με ηλεκτρονικά συστήματα (ακόμα και με φορητά ηλεκτρονικά μέσα για μείωση του κόστους), μουσεία, πλανητάρια, αλλά και το ίδιο το φυσικό περιβάλλον. Ένα δάσος για παράδειγμα, καθώς και κάθε άλλος ανοιχτός χώρος με φυσικό ή πολιτισμικό ενδιαφέρον, μπορεί να αξιοποιηθεί ως ένας πολλά υποσχόμενος χώρος διδασκαλίας ή ως ένα εξαιρετικό εργαστήριο, με σκοπό να εκπαιδεύσει, να ευαισθητοποιήσει και να αναπτύξει υγιή και θετικά συναισθήματα στους μαθητές.

Η εκπαίδευση S(H)TEAM δείχνει τον δρόμο! Αρκεί να τον ακολουθήσουμε…!